Starta webshop
Har du tänkt starta en webshop? Grattis, då har du mycket roligt att se fram emot! Men också en hel del svåra frågor att ta ställning till. Se till att du inte rusar iväg att startar en webshop förrän du har svar på alla dessa frågor, så slipper du problem i framtiden. Vad är det då man bör tänka ut innan man startar en webbshop? Jo, exempelvis måste du bestämma dig för leveranser, betalningslösningar, hur du ska få kunder till sajten och så vidare.
Sätt en vettig budget för din webbutik och se till att hålla dig till denna. Använd gärna Magento, som är väl beprövat. Lägg upp en marknadsplan som är rimlig att följa, både med ett övergripande mål och flera delmål som ska ta dig dit. Här är det viktigt att du är så noggrann som möjligt, slarva inte och tro att det ska lösa sig! Var inte för positiv, fler än en person har överskattat sitt kundunderlag eller säljkraft och därmed stupat långt innan mållinjen. Ta råd av andra utomstående personer och gör marknadsundersökningar – kommer din produkt att fungera? Kom ihåg att det är lätt att bli hemmablind!
Räkna på olika kostnader knutna till e-butiken: vad kommer leverans att kosta? Vad kommer de olika betalningslösningarna att kosta? Kom ihåg att du med största sannolikhet kommer att behöva driva internetbutiken ett tag utan att få några intäkter, alltså tills folk har hittat dit. Har du budget för det? Och hur ska du göra med marknadsföring? Ska du chansa och hoppas att folk hittar till dig genom att söka på google, eller ska du smälla på ordentligt och ha marknadsföringskampanjer, reklamer och sökmotoroptimerade sidor? Själva marknadsföringen är det enormt viktigt att du har bestämt strategi för, då din kundkrets kommer att stå och falla på denna. Lycka till med uppstarten av din nya webshop!
Sätt en vettig budget för din webbutik och se till att hålla dig till denna. Använd gärna Magento, som är väl beprövat. Lägg upp en marknadsplan som är rimlig att följa, både med ett övergripande mål och flera delmål som ska ta dig dit. Här är det viktigt att du är så noggrann som möjligt, slarva inte och tro att det ska lösa sig! Var inte för positiv, fler än en person har överskattat sitt kundunderlag eller säljkraft och därmed stupat långt innan mållinjen. Ta råd av andra utomstående personer och gör marknadsundersökningar – kommer din produkt att fungera? Kom ihåg att det är lätt att bli hemmablind!
Räkna på olika kostnader knutna till e-butiken: vad kommer leverans att kosta? Vad kommer de olika betalningslösningarna att kosta? Kom ihåg att du med största sannolikhet kommer att behöva driva internetbutiken ett tag utan att få några intäkter, alltså tills folk har hittat dit. Har du budget för det? Och hur ska du göra med marknadsföring? Ska du chansa och hoppas att folk hittar till dig genom att söka på google, eller ska du smälla på ordentligt och ha marknadsföringskampanjer, reklamer och sökmotoroptimerade sidor? Själva marknadsföringen är det enormt viktigt att du har bestämt strategi för, då din kundkrets kommer att stå och falla på denna. Lycka till med uppstarten av din nya webshop!
Kommentarer
Trackback