Hur man effektiviserar på jobbet

Jag är inne i en period då jag, som jag skrev i mitt senaste inlägg, har ett ganska stort behov av att ha roligt och inte bara slita. Men ett sätt att göra det lite trevligare för sig själv är faktiskt att göra det mer effektivt på jobbet. Om allting bara är en oreda och det inte går att hitta saker så blir ju jobbet både trögare och tråkigare.
Jag kan tipsa om att skapa system för så mycket som möjligt, för det gör verkligen skillnad i hur produktiv man är. Några exempel är miljöledningssystem, effektivitetssystem, ledningssystem och så vidare.
Om man till exempel är lite dålig på att hålla ordning i sin hårddisk - ta en eftermiddag och bara rensa upp! Du kommer bli lättad av hur mycket enklare det blir att hitta och få översikt. Eller har du ett stökigt skrivbord - köp fem papperssamlare, märk dem med etiketter, och dela upp dina papper så att du vet var du har allt!

Det kan också vara praktiskt att implementera ett par system hemmavid - exempelvis ordna dina böcker i bokstavsordning. Sådana här saker kan låta tråkiga, men i längden är man ju ohyggligt hjälpt av dem. Utmaningen kan bli att behålla det system man har inlett, men det brukar ofta fungera fint bara man har lite disciplin.

Det viktiga är att man kommer ihåg att målet är att ha roligt och trevligt, inte att slita sönder sig! Då är det ju inte till någon nytta ifall man har bra system för allt, om man sedan ändå ligger flämtandes på golvet och undrar vart livet har tagit vägen :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0